Mýtné efektivně usměrňuje trasy kamionů, zahraniční dopravci využívají v Česku hlavně dálnice

Exportní orientace české ekonomiky a její umístění ve středu Evropy přispívají k tomu, že je Česko součástí významných dopravních tras v Evropě. Díky elektronickému mýtnému se daří efektivně usměrňovat dálkovou silniční nákladní dopravu tak, aby zahraniční dopravci využívali v České republice hlavně dálnice místo silnic I. třídy.

Podíl plátců ze zahraničí na celkovém výběru mýtného patří v České republice k nejvyšším v Evropě. V srpnu se přiblížil k hranici padesáti procent – dopravci s vozidly registrovanými v zahraničí uhradili více než 608 milionů korun, přesně 49,4 procenta. Tento poměr je dlouhodobě stabilní.

Z podrobných statistik je zřejmé, že většina těchto zahraničních dopravců využívá v České republice dálnice, tedy pozemní komunikace pro tento provoz určené. Na silnicích I. třídy je podíl zahraničních úhrad výrazně nižší než v celkovém úhrnu, a nedosahuje ani třiceti procent. Na dálnicích je tak podíl zahraničních úhrad podstatně vyšší.
 
Ukazuje se, že Česká republika je schopna pomocí elektronického mýtného zpoplatňovat a efektivně usměrňovat dálkovou silniční nákladní dopravu, která přes české území projíždí především díky struktuře hospodářství a poloze země uprostřed Evropské unie . Výkonové zpoplatnění dálnic a silnic I. třídy je z tohoto pohledu spravedlivější než silniční daň, kterou platí čeští dopravci. I to byl jeden z důvodů, proč došlo novelou zákona ke zrušení silniční daně pro vozidla s hmotností pod 12 tun a snížení sazby daně pro těžší vozidla.
 

V létě počet transakcí roste

Dlouhodobě nejvíce zahraničních vozidel pochází z Polska, Slovenska, Rumunska a Maďarska, ale výjimečně se objeví i kamiony z USA, Turkmenistánu, Kypru či Mongolska.

V souladu s očekáváním rostl v letních měsících počet mýtných transakcí, které přes satelit systém CzechToll zaznamenal. Srpnový meziroční nárůst o 11 procent (z 85 milionů v srpnu 2021 na 96 milionů) je dán zejména rozšířením sítě zpoplatněných komunikací o 373 kilometrů od 1. července 2022.

„Finanční přínos rozšíření zpoplatněné sítě silnic I. třídy bude možné vyhodnotit až v dlouhodobém horizontu, provoz v letních měsících je ovlivněn dovolenými i červencovými svátky. Například na silnici I/20 mezi Pískem a Plzní jsme však v létě nezaznamenali zvýšení intenzity provozu nákladních automobilů, které by naznačovalo, že dříve objížděli dopravci tento zpoplatněný úsek po silnici I/22,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel CzechToll.
 
Právě silnice I/22 mezi Pískem a Plzní byla nově od července zařazena mezi komunikace, kde mají vozidla s hmotností nad 3,5 tuny povinnost platit mýtné.

Celkem uhradili dopravci v srpnu na mýtném 1,232 miliardy korun. To představuje meziroční nárůst 10,3 procenta.  Na konci srpna bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno téměř 712 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho přes 539 tisíc vozidel má zahraniční registrační značky. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům přesáhl 574 tisíc kusů.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR