Technologicko-textilní startup Nilmore získává největší investici ve své kategorii

Textilní průmysl patří mezi největší znečišťovatele naší planety a bez zásadní transformace a inovací v tomto odvětví se v budoucnu neobejdeme. Komplexní řešení přinesla na trh v roce 2021 česká firma Nilmore, která v letošním roce získala pro svůj první cirkulární textilní koncept na světě již druhou investici. Vlastní kolekci pod značkou Nilmore nyní doplňují také o řešení pro firmy pod hlavičkou NIL Textile.

Kromě vysokých emisí se textilní výroba 20 % podílí na světovém znečištění vody s téměř absolutní absencí cirkularity. „Globálně se do nového oblečení recykluje pouze 1 % produkce, a to způsobem, který snižuje kvalitu vláken. Dříve či později tedy všechen textil skončí na skládkách nebo ve spalovnách,” uvádí módní revolucionář a zakladatel Nilmore Mikuláš Hurta a dodává, že takové hospodaření se zdroji si lidstvo již nemůže dovolit. „Přidat do textilu recyklát je pouze jeden z mnoha důležitých kroků, navíc stálé velmi raritní. Pokud značky a firmy nebudou řešit problematiku v celé své šíři napříč výrobním a spotřebitelským řetězcem, nic se nezmění. I proto jsem založil Nilmore,“ doplňuje Hurta.

Nilmore inovacemi neřeší pouze nízký dopad samotné výroby, ale od B2B i B2C zákazníků odebírá použité oblečení, které recykluje do nových produktů. “Nilmore vstoupil na trh se svojí vlastní řadou oblečení úspěšnou kampaní na crowdfundingové platformě Donio a poptávky z B2B segmentu na sebe nenechaly dlouho čekat,” říká Hurta.
Pro zájemce o cirkulární textil z řad firem, pro které zajišťuje vlastní kolekce nebo firemní oblečení, tedy Nilmore spustil řešení pod hlavičkou NIL Textile. „Nyní již evidujeme více jak 50 firemních zakázek a zájem nejen v oděvním průmyslu, ale také automotive, food retailu a dalších odvětvích,” popisuje Hurta.

Po pre-seedové investici v letošním roce získal Nilmore investici seedovou od společnosti Danielson, a to do spuštění vlastní výroby na úrovni pletení a šití.  Tato vlastní výroba nabídne svoje kapacity i dalším výrobcům společně s know-how v cirkulárním designu. Nilmore tak získal investici v celkové výši 13 milionů korun s nejvyšší valuací ve svém oboru a chystá další investiční kolo pro budování B2C brandu na evropském trhu.

Řešení Nilmore je výsledkem tříletého výzkumu a vývoje ve spolupráci s univerzitami a průmyslovými partnery. „Při vstupu na trh jsme představili materiál s vůbec nejnižšími environmentálními dopady na bázi kukuřičného škrobu, ten jsme v letošním roce doplnili o materiály z cirkulární bavlny, z polyesterového odpadu nebo z oceánského odpadu. Všechny naše materiály pojí to, že jsou díky našemu know-how v cirkulárním designu a napojení na revoluční recyklační technologie plně recyklovatelné s vysokou výtěžností přes 86 %. O zpětný odběr a recyklaci se staráme my,” uvádí Hurta a dodává, že úspory ve spotřebě emisí dosahují 86 %, spotřeba vody až 98 % a cílem je úplná redukce odpadu.